Ringkollen Borettslag utenfor Sandefjord har fått 153 nye garasjer. Prosjektet ble gjennomført innenfor budsjett og til riktig tid. Hva var de viktigste årsakene?
Borettslaget, som ligger på Vesterøya bare tre kilometer sør for Sandefjord sentrum, ble innflyttingsklart i 1973/74. Den gang ble hver leilighet tildelt enten en carport eller en garasje.
– De begynte å bli gamle og vi hadde hatt mange reparasjoner og småflikk på garasjene. Noe skyltes størrelsen på dem, siden bilene har blitt så mye større enn de var for 45 år siden. De ble rett og slett påkjørt når folk skulle parkere. I tillegg var det mange tak som begynte å lekke. I styret hadde vi vurdert å begynne med å bytte ut en garasjerekke, men så fikk vi brann i en av garasjene i 2016, sier styreleder i Ringkollen Borettslag Barbro Charlott Sender.
Brannen medførte at de startet arbeidet med å innhente priser. I stedet for å be om pris på én garasjerekke, fikk de pris på 153 garasjer. Det skulle vise seg å være smart:
– Da hadde vi blitt en så attraktiv kunde at prisen per stykk ble vesentlig redusert. Det gjorde det også enkelt å argumentere for å skifte ut alle garasjene på en gang. Noe også den enstemmige generalforsamlingen var for da de besluttet at vi skulle investere, forteller hun.
En grundig leverandør
Et av problemene med de gamle garasjene var at de var for smale. Nå ønsket de seg garasjer som var tre meter brede.
– Det fikk vi rett og slett ikke plass til, men Igland Garasjen var til veldig stor hjelp og vi dro veksler på deres solide erfaring. Vi målte, diskuterte og fikk ulike skisser. Til slutt fikk vi garasjer som var 2,8 meter brede. Litt smalere enn det vi ønsket, men 65 centimeter bredere enn de gamle garasjene, forklarer styrelederen.
Hun var også bevisst på forskjellene på de ulike leverandørene som besøkte dem og på hvordan de ga sine prisoverslag:
– Se på responstiden de har, og hvordan de som kommer med tilbudene oppfører seg. Noen sa at de kunne løse nærmest hva som helst, men når vi ønsket å vite mer om hvordan de for eksempel kunne løse breddeproblematikken, kunne de ikke svare i det hele tatt. De største og mest anerkjente leverandørene, de som vi kjente til fra før, var mye mer profesjonelle. De kom med flere mann og regnet ut hvordan dette kunne gjøres. Vi betalte litt mer hos Igland Garasjen, men vi ville heller satse på at vi fikk et godt prosjekt uten overraskelser. For det er jo ingen vits å spare seg til fant, sier Sender.
Levert til riktig pris og tid
At prosjektet forløp så greit mener styrelederen skyldes flere forhold.
– Budsjettet var på 16 millioner kroner. Vi var veldig nøye med å få kontrakter som sikret oss at dette inkluderte alt som skulle leveres, og at vi ikke måtte betale ekstra for overraskelser som kunne oppstå underveis. I tillegg til dette var jeg selv prosjektleder og stort sett til stede selv på byggeplassen hele tiden og kunne kvalitetssikre at alt ble som det skulle.
– Nå har vi 153 godt fornøyde andelseiere. De har ikke bare fått større garasje. De har også fått fjernstyrt portåpner og det er det mange som setter pris på, avlutter Sender.
Av: Tom Backe, Mediaplanet