Skip to main content
Home » Borettslag og sameie » Byttet ut korktavla med digital skjermløsning
Sponset

Sameiet Solheim Terrasse i Lørenskog har byttet ut den tradisjonelle informasjonstavla med den digitale «Styretavla». – Det er et kjempegodt hjelpemiddel, sier styreleder Morten Søraa i sameiet.

Solheim Terrasse var innflyttingsklart i 2015. Det består av 49 leiligheter og bygningen er en boligblokk på åtte etasjer med én oppgang.

– Vi har hatt en nettside helt siden vi flyttet inn, og der legger vi fortsatt ut en del informasjon og bilder. I tillegg benytter vi mail hvis vi må sende ut saker som trenger lengre beskrivelse eller dokumenter vedlagt. Imidlertid hadde vi ikke noe godt system for korte beskjeder og rask informasjon, forklarer Søraa.

Anskaffet Styretavla

Løsningen ble Styretavla, en stor TV-skjerm som er plassert i inngangspartiet ved postkassene og hvor det er svært enkelt å oppdatere informasjonen.

– Det kan være informasjon om boning av gulv, at vannet må stenges noen timer eller andre beskjeder og informasjon som det er viktig at beboerne får vite om, fortsetter han.

Skjermen er delt inn i flere felt. På den ene delen vises det rullerende informasjon om branninstruks, HMS-regler, søppelhåndtering og andre rutiner som gjelder for sameiet. I midtfeltet gir sameiet raske beskjeder og nyttig informasjon til beboerne. I det tredje feltet er det lokalt interessant informasjon om for eksempel været eller sanntidsinformasjon om kollektivtrafikken rundt området.

Enkel å bruke

Styrelederen har selv tatt på seg å følge opp Styretavla, og oppdateringen skjer på en svært enkel måte.

– Jeg har et kontrollpanel på PC’en min. Der legger jeg inn de beskjedene som skal gis, trykker på «publiser» og dermed er budskapet formidlet. Det tar bare noen få sekunder og er veldig enkelt, sier han.

Sameiet har også åpnet for at beboerne kan legge ut informasjon på Styretavla. Typisk informasjon kan være noen som vil leie ut en parkeringsplass eller noen som vil selge eller gi bort noe.

– For en tid siden var det noen som ville gi beskjed om at de hadde fått hund og ville informere om at den kanskje bjeffet litt i starten. I forbindelse med koronasituasjonen har vi også hatt beboere som har meldt seg for å assistere de som trenger det med å handle. De sender meldinger via meg, så legger jeg det ut på tavla, og det fungerer bra, sier han.

Styretavla er utviklet spesielt for boligselskaper og har flere bruksområder for både automatisk og tilpasset informasjon. Foto: Styretavla

En smidig løsning

Nå er det to år siden Solheim Terrasse gikk til anskaffelse av Styretavla og erfaringene er gode:

– Styretavla er veldig smidig. Den forenkler styrets hverdag, og beboerne vet at de alltid finner oppdatert informasjon og viktige beskjeder der, så vi er veldig fornøyde, smiler styrelederen.

Over 400 skjermer

Halvor Namtvedt er styreleder i to boligselskaper i Oslo og gründeren bak Styretavla AS:

– Vi så et behov for å synliggjøre og effektivisere informasjon til beboere. Det startet med at vi utviklet en løsning for vårt eget borettslag og fant fort ut av dette fungerte veldig bra. Det fikk vi også raskt bekreftelse på fra andre styrer, forklarer Namtvedt.

I dag har Styretavla cirka 400 aktive skjermer og er den største aktøren i markedet for skjermer til boligselskaper.

– Vi har mye erfaring fra styrearbeid, og kjenner godt til de klassiske utfordringene i boligselskaper. Det er viktig å synliggjøre beskjeder til beboerne, og det må være raskt og enkelt. Nå er det bare å sende en SMS, så er informasjon tilgjengelig for alle som ferdes i gården, sier han.

Styretavla er utviklet spesielt for boligselskaper og har flere bruksområder for både automatisk og tilpasset informasjon. Vaktmesterfirmaer, rørleggere og andre kan få tilgang til Styretavla og informere direkte, uten at de spiser tid fra styret.

– Det er bare å kontakte meg på 47 96 00 01 for en befaring og gjennomgang, avslutter Halvor.

Styretavla er den eneste digitale flaten du kan fjernstyre, som alle beboere jevnlig blir eksponert for, uavhengig av alder og uten krav til datakompetanse. Les mer her.

Tekst: Tom Backe, [email protected]

Next article