Skip to main content
Home » Borettslag og sameie » Bildeling er fremtiden
Sponset

Å dele bil er både mer miljøvennlig, rimeligere og enklere enn å eie egen bil. Dessuten trenger man færre parkeringsplasser.

Hvilken fremtid har privatbilen i norske borettslag og sameier? Privatbilens levekår er i hurtig endring på grunn av en rekke faktorer. Det er i dag færre parkeringsplasser i nye boligprosjekter, og det er blitt større kamp om gateparkeringsplasser i byene. Trangere privatøkonomi og økende kostnader gjør at flere spør seg om de egentlig trenger egen bil. 

– Bildeling har noen umiddelbare fordeler for borettslag og sameie. Det frigjør plass og ressurser. Plass og ressurser som kan brukes på noe mer spennende. Det er dyrt å legge til rette for parkering. Og dersom beboere deler bil, er det behov for færre parkeringsplasser, sier Kristoffer Paulsen, markedsansvarlig i Otto Mobility.

Bildelingstjeneste for borettslag og sameier

Bildeling fra Otto gjør det enklere for borettslag og sameie å tilby beboerne et nyttig og fremtidsrettet tilbud. Otto har utviklet tjenesten Otto Bolig etter flere års testing i borettslag og sameie i en rekke norske byer. Det er en skreddersydd pakke som inkluderer leie av en eller flere biler til borettslag og sameie.

– Da trenger du hverken å tenke på service, dekkskifte, vask, ettersyn eller skadehåndtering. Det er det Otto som tar seg av, sier Paulsen.

Foto: Privat

Fleksibel løsning for beboerne

For beboerne betyr Otto Bolig et enkelt og lettfattelig biltilbud som kan inkludere kompaktbil til byturer, ærend og småkjøring, varebil til flytting, storinnkjøp og rydding samt familiebil til hyttetur, reiser og større utflukter.

– Du har en bil tilgjengelig når du trenger det. En privatbil står stille mesteparten av tiden uansett. Bildelingstjenesten gir også større fleksibilitet, for det er mulig å sette ut en bilpark som dekker de ulike behovene du har gjennom året, og det er enkelt å forholde seg til for beboerne, sier Paulsen.

– Med Otto Bolig deler vi på alle inntekter fra bruk av delingsbilen. Otto går inn i et partnerskap med borettslaget eller sameiet, og fungerer som langsiktige samarbeidspartnere for å tilrettelegge for økt bruk av bildeling og mindre privatbilisme.

Å dele på ressurser bidrar til tettere naboskap og et bedre fellesskap mellom beboerne. Et eksklusivt bildelingstilbud i nabolaget virker attraktivt på bærekraftsorienterte boligkjøpere og de som ikke har egen bil. I tillegg frigjør det plass og ressurser som kan brukes på andre spennende tjenester og løsninger, for eksempel sykkelparkering, pakkebokser, bodplass, grøntarealer eller lekeplasser.

– Plassen som vanligvis blir brukt til parkeringsplasser kan brukes til mer spennende ting, sier Paulsen.

Med Otto får du bilfrihet!

Bildeling gjort trygt, gøy og bærekraftig.

Enkelt å bruke

– Dersom et borettslag eller sameie ønsker å benytte seg av bildelingstjenesten, så har vi et eget skjema på nettsiden www.otto.no/borettslag-og-sameie, der du fyller inn navn, antall enheter og hvilken rolle du har i styret. Deretter vil vi ta kontakt for videre diskusjon.

Også for beboerne er det enkelt.

– Når borettslag og sameie tar i bruk tjenesten vår, vil vi informere og gi markedsmateriell med all nødvendig informasjon om hvordan tjenesten fungerer. Det er veldig lett å bruke, veldig intuitivt, sier Paulsen. 

For å ta i bruk tjenesten, holder det å laste ned appen Otto og logge inn med bankID. Så blir det foretatt en automatisk sjekk av førerkort.

– Når du er pålogget, er det bare å lete etter nærmeste bil. Du bestemmer selv om du vil leie bilen en time eller mer. Dessuten er det en nøkkelfri løsning. Du trenger ingen nøkler for å låse opp eller låse igjen bilen. Du gjør alt med appen, avslutter Paulsen.

Fakta om Otto og bildeling

Otto er en bildelingstjeneste fra Bertel O. Steen.

Bildeling fungerer i praksis som selvbetjent leie av bil, hvor brukeren selv booker, låser opp og starter bilen selv gjennom en app.

Otto er representert med offentlig tilgjengelige delingsbiler i en rekke norske byer, inkludert Oslo, Asker, Trondheim, Ålesund og Bodø.

En delingsbil kan erstatte opptil 15 privatbiler, viser forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les mer på otto.no

Av Sissel Nilsen

Next article